Geschiedenis

Het begon allemaal in 1976 met twee vrienden die een grote passie deelden: motorfietsen en racen. Dankzij de uitstekende kwaliteit en uitmuntende prestaties van hun motorfietsen groeide het kleine bedrijfje Pesaro in een paar jaar tijd uit tot een gewaardeerde onderneming van groot formaat. De grondleggers van TM, Claudio Flenghi en Francesco Battistelli (of te wel "De heer Motor" en "De heer Frame") waren van jongs af aan al bezig met motoren en alles wat daarmee te maken heeft. Al op 12 jarige leeftijd werkte Flenghi in garages en werkplaatsen en deed veel ervaring op met diverse technieken, onder andere op de afdeling Racing van Motobi en de Onderzoek- en Testafdeling van Benelli. Battistelli, die zijn hart verloren had aan de motorcross, betrok zijn even oude vriend Flenghi in deze passie en na een eerste fase waarin ze samen, als hobby, de prestaties van crossmotoren van vrienden verbeterden, besloten ze het serieuzer aan te pakken en een Aermacchi voor te bereiden waarmee Battistelli vervolgens een regionaal kampioenschap won.

Intussen begon Flenghi zijn interesse in het racen verder te ontwikkelen en kwam hierdoor in aanraking met het Go Kart Racen, waardoor hij belangrijke ervaring met tweetakt motoren opdeed. En zo werd het idee geboren om zelf een unieke motorfiets te gaan bouwen. Flenghi begon deze plannen uit te werken, en kwam kort daarna al met een eigen motorblok welke ingebouwd werd in het door Battistelli gemaakte frame. Ook het testen op de weg werd door de bekwame Battistelli gedaan. Zo kwam in 1976 de eerste experimentele motorfiets tot stand waarmee, boven ieders verwachting, de twee jonge vrienden direct een enorm succes behaalden.

Een jaar later namen Flenghi en Battistelli ontslag bij hun werkgevers om een eigen bedrijf op te kunnen richten, deze werd geregistreerd onder de naam TM (afkomstig van de eerste initialen van hun beide zonen: Thomas en Mirko).

In hetzelfde jaar werd een motorfiets van TM aan Gastone Serafini toevertrouwd, een jonge motorcrosser uit Pesaro, hij werd een bepalende factor bij de ontwikkeling van de motorfiets door zijn hulp aan Battistelli. Ook ging hij tot het uiterste om met de motorfiets de beste resultaten te behalen op het hoogste niveau in competitie verband.

Tijdens de Motorfietsen Show in Milaan in 1977, had TM een onverwacht groot succes en uitbreiding van het bedrijf was onvermijdelijk. De kleine werkplaats van Flenghi werd ingeruild voor een nieuwer en beter toegeruste fabriek gelegen in het industriële gebied van Pesaro. Precies op dat moment werd de Serafini familie onderdeel van de organisatie en zo kon in 1978 de productie aantallen van de crossmotoren tot 200 stuks stijgen. Een jaar later werd het race team van TM uitgebreid met de komst van Thomas Lolli, de motorfiets werd nog steeds verder ontwikkeld en de eerste TM Enduros werden in dat jaar gebouwd. Toen Battistelli in 1982 besloot TM te verlaten, werd zijn plaats ingenomen door Gastone Serafini die het einde van zijn professionele motorcross carrière in zicht had. Zo stapte hij uit het race team van TM om, samen met Flenghi, het bedrijf te gaan runnen. De daarop volgende jaren waren zeer succesvol voor diverse motorcrossers van TM, zowel op nationaal als internationaal vlak, met uitstekende resultaten. Diezelfde resultaten werden overigens ook in de Kart sector behaald waarin de motoren van TM aan de top stonden.

TM heeft zich altijd weten te onderscheiden van andere motorfietsen door hun filosofie: de keuze voor materialen. Alleen materialen van de allerhoogste kwaliteit in combinatie met het vakmanschap (door enkelen gedefinieerd als een "obsessie") en niet te vergeten de uitmuntende prestaties van de motoren, die gebruikt werden in de standaard motorfietsen zodat deze alle concurrerende motorfietsen achter zich lieten, werd het succes formule van TM.

De prijs voor deze technische juweeltjes is daarom scherp te noemen voor een veeleisende klant, die hierdoor een standaard product kan kopen waarmee op hoog competitie niveau geracet kan worden.

Het vervolg van dit succes verhaal ligt niet ver achter ons. De ontwikkeling van de TM viertakt motoren is zeker niet onopgemerkt gebleven. TM bracht in een korte tijd een hele reeks viertakt motoren op de markt, met een cilinder inhoud van 250, 400 en 530cc. Daarnaast wordt er veel aandacht geschonken aan de ontwikkeling van een nieuwe 450cc motor. Het is onvermijdelijk dat deze uiteindelijk de 400cc zal vervangen. Niet om de prestaties van de zeer krachtige 400cc te overtreffen, maar vanwege de trends op de markt en de grote vraag ernaar.

TMracing-1
TMracing-2
TMracing-3
TMracing-4

                                                                                                                                                                                                                                            

FooterTM19 2Schoolstraat Oudleusen 1, 7722 SZ Dalfsen, Nederland Tel: 0529-471386 Email: info@tmracing.nl